Ajankohtaista

8.11.2024

Yhteisöllisiä tekoja yksinäisyyttä vastaan   

Porolahden peruskoulun luokan 8K oppilaiden yhdessä suunnittelema logo luonnosta löytyvistä materiaaleista. Kuva: Porolahden peruskoulu

Yksinäisyys kasvaa kouluissa ja oppilaitoksissa huolestuttavaa tahtia. Jopa joka neljäs yläkouluikäinen tyttö ja joka kymmenes poika kokee itsensä usein yksinäiseksi.  

Syyslukukauden alkaessa haastoimme kaikki School to Belong -ohjelmaan ilmoittautuneiden koulujen oppilaat ja opiskelijat mukaan konkreettisiin yksinäisyyttä vähentäviin tekoihin. 

Järjestimme ohjelmaa tukevan yhteistyökumppanimme Postin kanssa Kukaan ei jää yksin -kilpailun, jonka tavoitteena oli tukea lukuvuoden alussa tapahtuvaa oppilaiden ja opiskelijoiden ryhmäytymistä. Ryhmien tehtävänä oli suunnitella ja toteuttaa yhteishenkeä edistävä aktiviteetti, joka tulisi suunnitella tavalla, joka mahdollistaa jokaisen osallistumisen. 

Haasteen otti vastaan 12 ryhmää peruskouluista, lukioista ja ammattioppilaitoksista, joilta saimme inspiroivia taidonnäytteitä ryhmäytymistä edistävistä aktiviteeteista.  

Kilpailuun osallistuneiden ryhmien tuotokset arvioitiin raadin toimesta, jonka jäseninä toimivat valokuvaaja ja toimittaja Meeri Koutaniemi, Posti Groupin vastuullisuuspäällikkö Terhi Uusitalo sekä Katriina Herrala HelsinkiMissiosta. 

Raati painotti arviossaan tasapuolisesti sekä aktiviteetin kirjallista kuvausta (50 %) että visuaalista tuotosta (50 %). Raadin perustelujen mukaan “valokuva ryhmän luomasta teoksesta on koherentti ja kaunis. Ryhmätyöstä välittyy, että jokaisen osallistumista on arvostettu ja jokaisen panos näkyy tasavertaisesti lopputuloksessa. Yhdessä tekemisen voima korostuu käsien kosketuksen kautta”. 

Kuvassa Porolahden peruskoulun luokan 8K voittajateoksen valmistelua. Kuva: Porolahden peruskoulu

Raati valitsi kilpailun voittajaksi Porolahden peruskoulun luokan 8K – onnittelut!

Voittaneelle ryhmälle on luvassa ikimuistoinen palkinto: visuaalisesta tuotoksesta tehdään erä postimerkkejä ja -kortteja. Lisäksi koululle järjestetään School to Belong -ohjelman lähettilään vierailu, jolloin koko oppilaitos pääsee osalliseksi kilpailun voitosta.

Kisan voiton napannut kuva syntyi, kun kuvataidepainotteinen luokka vietti ryhmäytymispäivää Laajarannassa ja tehtävänä oli suunnitella ja toteuttaa luokalle oma logo luonnosta löytyvistä materiaaleista. Jokainen ryhmäläinen sai esittää ideoita, jonka pohjalta syntyi ajatus toteutettavasta työstä. Hommiin ryhdyttiin intoa puhkuen. Oppilaista tehtävä oli mukava, yhteistyö sujui ja kaikkia kuunneltiin. Ryhmällä oli myös selkeä idea siitä, miten työ kuvataan niin, että kaikki ovat kuvassa mukana. Oppilaiden mielestä lopputulos oli ylihyvä!

Kootkaa palapeli – ja muita tapoja ryhmäytyä 

Saimme kilpailuun osallistuneilta oppilaitoksilta loistavia vinkkejä ryhmäytymiseen, jotka toimivat monenlaisissa kokoonpanoissa ja tilanteissa – olkaa hyvät: 

  1. Tervehtikää jokaista vastaantulijaa käytävillä, se tuo hyvän mielen jokaiselle. 
  1. Suunnitelkaa ja taiteilkaa yhteisten ideoiden pohjalta näyttävä taideteos, jossa näkyy jokaisen kädenjälki. 
  1. Järjestäkää rento yhteislaulutilaisuus välitunnin tai tauon ajaksi, sillä musiikilla on tapana yhdistää vielä tuntemattomiakin. 
  1. Järjestäkää seikkailuhenkinen kilpailu, jossa opiskelijat kisaavat luokittain käyden yhdessä läpi tehtävärasteja. 
  1. Tutustukaa toisiinne “millainen minä olen” –korttien avulla, joka lisää itsetuntemusta ja auttaa samanhenkisten kavereiden löytymistä. 
  1. Keksikää yhteistä tekemistä ja erilaisia aktiviteetteja, jotka kannustavat yhteiseen ajanviettoon. 

Yksinäisyyttä vähentämässä koko koulun voimin

HelsinkiMissio haluaa olla tukemassa oppilaiden ja opiskelijoiden hyvinvointia ja vähentämässä yksinäisyyttä yhdessä oppilaitosten kanssa. Vuodesta 2022 toiminut School to Belong -ohjelma tarjoaa oppilaitoksille tutkimustietoon pohjautuvaa tukea yhteisölliseen yksinäisyystyöhön muun muassa koulutusten, asenteisiin vaikuttamisen, sosiaalisten taitojen kehittämisen, vuorovaikutusmahdollisuuksien lisäämisen sekä yhteisöllisten tempausten avulla. 

Lukuvuonna 2024–25 ohjelmaan osallistuu jo 126 oppilaitosta eri puolilta Suomea. 

8.11.2024