Seniorit
Jännitys vaihtui auttamisen iloksi
– Oli hillittömän hauskaa, kehuu Pasi Mehtonen, Telian operaattoriliiketoiminnan johtaja. Hän vietti iltapäivän digikummina palvelutalossa – ja aikoo lähteä vastakin.
Pasi Mehtonen innostuu silminnähden, kun hän kertoo ensimmäisestä kokemuksestaan seniorien digikummina.
– Menimme kesäpäivänä porukalla Palvelutalo Sagaan Malmille neuvomaan tietokoneiden, kameroiden ja kännyköiden käytössä. Yhteistyökumppanina oli HelsinkiMissio.
– Motivaatio oli korkealla, mutta kyllä meitä jännitti. Miten osaamme auttaa? Emme me kaikki telialaisetkaan ole superteknisiä asiantuntijoita.
Digioppiin saapui kourallinen kiinnostuneita ja aktiivisia asukkaita. Laitteiden kirjo oli laaja, samoin kuin osaaminen, tabletteja oli yllättävän paljon.
Suurin osa opastusajasta sujahti perusasioihin. Liikkeelle lähdettiin kurssilaisten tarpeista. Miten salasanat toimivat, kuinka unohtunut salasana löytyy, miten se uusitaan? Millä tavalla tilataan ja maksetaan junalippu Joensuuhun?
– Palvelutalossa oli helpompi opastaa kuin isääni, jonka neuvomista vähän arastelin. Ajattelin kai, että kelpaankohan minä lainkaan, Mehtonen naurahtaa.
DIGIKUMMILLA ON SUURET KORVAT
Digikummin tehtävä on vahvistaa laitteen käyttäjän turvallisuudentunnetta ja kannustaa rohkeasti eteenpäin.
– Hyvä kummi kuuntelee, hänellä ei ole hoppua mihinkään. Siitä seuraa rento tunnelma. Kun saa opetella rauhassa, aloittelevakaan ei mene kipsiin. Kummin ei myöskään kuulu tehdä asioita toisen puolesta.
– Minulla oli hillittömän hauskaa ohjattavani kanssa. Ja päivän päättyessä tuli mahtava olo. Osattiinhan me! Oli hurjan palkitsevaa auttaa.
Sagan asukkaiden innostuksesta kertoo se, että taloon perustettiin telialaisten käynnin jälkeen digikerho.
Telialaisten tempaus on osa yhtiön YOUNITE-hanketta. Se tarkoittaa, että Telian työntekijät voivat kerran vuodessa työajallaan käydä auttamassa vaikka senioreita palvelutalossa.
Suomi on digitaidoissa EU-maiden huippua, mutta monet iäkkäät jäävät digitalisaatiossa sivuun.
– Epätasa-arvon riski sukupolvien välillä on olemassa, Mehtonen myöntää.
– Hyvä uutinen on se, että kynnys käyttää laitteita madaltuu koko ajan. Ja tulossa on esimerkiksi tablettiympäristöön entistä helppokäyttöisempiä palveluja.