Aktuellt
”Varför är jag ensam?” – Över hundra sökningar efter hjälp mot ensamhet i huvudstadsregionen varje dag
Var tionde finländare lider av skadlig, långvarig ensamhet. Många söker svar online och använder sökmotorer för att få hjälp mot ensamhet både i städer och på landsbygden. Kampanjen Så att var och en möts av en medmänniska lyfter fram ett växande problem men också möjligheten att ge och få hjälp för att lindra problemet. Kampanjen samlar in medel för arbetet mot ensamhet.
De som upplever ensamhet är inte ensamma med känslan. Ensamhet drabbar människor oberoende av ålder, position eller hemort. Det framgår tydligt av den data som används i kampanjen Så att var och en möts av en medmänniska (fi. Jotta vastassa olisi ihminen), som utnyttjar Google-sökningar på webben.
Sökningar görs exempelvis med följande sökfraser ”mistä löydän ystävän” (var hittar jag en vän), ”yksinäinen äiti” (ensam mamma), ”yksinäisyys aikuisena” (ensam som vuxen), ”yksinäisyys parisuhteessa” (ensamhet i parförhållande), ”yksinäinen vanhus” (ensam åldring), ”teinillä ei ole kavereita” (tonåring utan kompisar). Ensamhet orsakar smärta i samma delar av hjärnan som fysisk smärta och berör människor av alla slag i olika livssituationer. Ensamhet är vanligare bland ungdomar och äldre, men det upplevs även bland personer som lever i parrelationer och har familj. Kampanjen gör problemet synligt på stadsdelsnivå.
– Varje månad görs ungefär 3 300 sökningar i huvudstadsregionen av personer som letar efter hjälp mot ensamhet. Sökningarna tyder på att ensamhet är vanligt överallt i hela huvudstadsregionen, från Drumsö till Myrbacka. Vårt mål är att minska det stigma som är förknippat med ensamhet och på så sätt sänka tröskeln att tala om det och söka hjälp, säger verksamhetsledare Tuula Colliander.
Genom användning av lokala data finns hjälpen närmare till hands
Kampanjen Så att var och en möts av en medmänniska sprider aktuell information om ensamhet i gatubilden, på sociala medier och på digitala ytor, så att den växande upplevelsen av ensamhet blir synlig i människors vardag.
– Vi vill synliggöra ensamhetsproblemet och den hjälp som finns till i realtid genom att erbjuda lokal information där människor rör sig och bor. Samtidigt erbjuder vi möjlighet att hjälpa genom att ge ett bidrag eller ställa upp som volontär, säger Colliander.
Det finns flera olika anledningar som leder till ensamhet och varje upplevelse är individuell. Därför behövs det också många olika åtgärder från förebyggande verksamhet till hjälpande interventioner för att minska ensamheten.
HelsingforsMission erbjuder hjälp mot ensamhet
I HelsingforsMissions centrum för ensamhetsarbete har en forskningsbaserad interventionsmodell utvecklats för att minska skadlig ensamhet. Samtalshjälp med yrkeshjälpare och stöd av volontärer erbjuds till unga, vuxna, barnfamiljer och seniorer som upplever ensamhet. Genom att delta i volontärverksamheten stärks välbefinnandet både bland volontärerna och de som tar emot hjälpen. Det förebygger och lindrar upplevelsen av ensamhet och förbättrar humöret.
HelsingforsMission erbjuder hjälp mot ensamhet.
De uppgifter om sökningar kring ensamhet som används i kampanjen bygger på Googles sökmotoruppgifter. Information om Helsingfors stadsdelar har samlats in mellan juli och augusti genom att rikta sökordsannonsering postnummervis för kartlägga sökvolymerna i de olika stadsdelarna. Genomsnittliga sökuppgifter för hela huvudstadsregionen och hela Finland har samlats in med hjälp av Googles Keyword Planner-sökverktyg. I datainsamlingen har de 70 mest använda finskspråkiga söktermerna som är förknippade med ensamhet använts.
Kampanjen syns på Clear Channels digitala utereklamskyltar på olika håll i huvudstadsregionen 14–27.8 och på sociala medier. Kampanjen har designats av reklambyrån United Imaginations tillsammans med Clear Channel, Havas Creative Finland och Kantar.