Aktuellt

8.11.2024

Gemensamma insatser mot ensamhet

Elever från klass 8K vid Porolahden peruskoulu, gjorde det vinnande bidraget ”Klassens egen logo” med material som hittades i naturen. Bild: Porolahden peruskoulu.

Känslan av ensamhet växer i skolor och läroanstalter i en oroande takt. Till och med var fjärde flicka och var tionde pojke i högstadieåldern känner sig ofta ensamma.

I början av höstterminen utmanade vi alla elever och studerande i skolor som deltar i School to Belong att göra något konkret för att minska ensamhet i sin skola eller klass.

Tillsammans med vår samarbetspartner Posten ordnade vi tävlingen ”Ingen lämnas ensam”, vars syfte var att stärka elevernas och studerandenas gruppkänsla i början av läsåret. Uppdraget var att planera och genomföra en aktivitet som främjar gemenskap, och som utformas på ett sätt som gör det möjligt för alla att delta.

Utmaningen antogs av 12 grupper från grundskolor, gymnasier och yrkesskolor, och vi fick inspirerande exempel på aktiviteter som främjar gemenskapen.

Bidragen från de tävlande grupperna utvärderades av en experrjury som bestod av fotografen och journalisten Meeri Koutaniemi, hållbarhetschefen Terhi Uusitalo från Posti Group samt Katriina Herrala, praktikant vid HelsingforsMission.

Juryn bedömde både den skriftliga beskrivningen av aktiviteten (50 %) och det visuella bidraget (50 %). Det vinnande bidraget valdes med följande motivering. ”Fotot av gruppens verk är sammanhängande och vackert. Grupparbetet utstrålar respekt för varje deltagares medverkan, och varje persons insats syns jämlikt i slutresultatet. Känslan av gemensamt arbete förstärks genom de händer som rör vid varandra.”

På bilden förbereder klass 8K vid Porolahden peruskoulu sitt vinnande bidrag. Bild: Porolahden peruskoulu.

Juryn valde klassen 8K från Porolahden peruskoulu till vinnare – stort grattis!

Som belöning får den vinnande gruppen ett minnesvärt pris: det visuella resultatet kommer att bli en serie frimärken och vykort. Dessutom får skolan besök av en ambassadör från School to Belong-programmet, vilket gör att hela skolan kan ta del av vinsten.

Det vinnande bidraget skapades under en utflykt till Laajalahti, där konstklassen fick i uppgift att designa och skapa en egen klasslogo av material som hittas i naturen. Alla i klassen fick komma med idéer, och uppdraget togs an med stor entusiasm. Eleverna tyckte att uppgiften var rolig, samarbetet fungerade väl och allas åsikter togs i beaktande. Gruppen hade också en tydlig plan för hur arbetet skulle fotograferas så att alla skulle synas på bilden. Eleverna ansåg själva att ”slutresultatet blev fantastiskt”!

Tips för att stärka samhörigheten

De deltagande skolorna delade med sig av utmärkta tips för att skapa gemenskap, som fungerar i många olika sammanhang och grupper. Här är några av dem:

  1. Hälsa på alla du möter i korridoren – det skapar en positiv känsla för alla.
  1. Skapa ett konstverk baserat på gemensamma idéer, där allas insats syns.
  1. Ordna en avslappnad allsångsstund under rasten – musik har en förmåga att sammanföra även de som inte känner varandra.
  1. Ordna en äventyrlig tävling där eleverna i olika grupper genomför olika stationer tillsammans.
  1. Lär känna varandra med hjälp av kort som beskriver ”vem jag är” – det ökar självinsikten och gör det lättare att hitta likasinnade vänner.
  1. Hitta på gemensamma aktiviteter som uppmuntrar till att umgås.

Tillsammans kan vi minska ensamheten

HelsingforsMission vill stödja elevernas och studerandes välmående och minska ensamhet tillsammans med skolorna. Sedan 2022 erbjuder School to Belong-programmet forskningsbaserat stöd för att arbeta med ensamhetsfrågor genom utbildning, attitydpåverkan, stöd för utveckling av sociala färdigheter, ökade möjligheter till interaktion samt gemenskapsfrämjande aktiviteter.

Under läsåret 2024–2025 deltar redan 126 läroanstalter från olika delar av Finland i programmet.

8.11.2024